onsdag 11 mars 2009

Stadsskulden..whats up with that!?

En och en halv timme senare..
Pratade just i telefon med Andreas om grejer, ex. den inernationella ekonomin. Jag har tidigare funderat öcer stadsskulder och utlandsskulder, vem har vi lånat av, vem får tillbaka pengar osv. Nu har frågorna ökat, vi har gemensamt fått ett hum om hur det ligger till, man säljer alltså skuldsedlar till folk, alltså stora lappar med IOU skrivet..funderar allvarligt på att köpa en sådan för 10 kr så kan jag anklaga alla jag möter för att vara skyldig mig pengar, kul grej liksom.
USA är tydligen skyldig bisarrt mycket pengar, 60%av bnp i stadsskuld tror jag och totalt i skulder en tredjedel av jordens pengar.
Jag har tidigare tänkt på att blogga om ekonomin eller skriva en ny pomperipossasaga, då marknadsekonomin enligt mig inte är annat än fantasier och sagor, man spekulerar och pengarna som rörs sig runt omkring är inte annat än siffror på papper, i databaser osv. Hur kan man ha en stadsskuld och en utlandsskuld och samtidigt ha underskott i stadsbudgeten? Man kan inte betala något med något som inte finns, världen kan ju glömma att få tillbaka några pengar nu.
Och någon professor från Ryssland har nu tydligen förutspått att USA går under 2010, delas upp i republiker, startar inbördeskrig och kollapsar totalt, ett faktiskt inte allför otroligt scenario med tanke på hur bra de lagt upp det. Men en aningen magstark teori, om än dock väldigt intressant.

Well, brunnslock och suck, nu måste jag återgå till föreningsadministration och sen vidare till studierna, har dock fått en del gjort i dag, sam att jag tagit tag i hushållsarbetet som i mitt tvedelade liv förgås under varannan vecka då sonen är hos sin mor, då regresserar(hur nu den böjningen vart) till någon form av sluksig ungkarl då jag insluts i arbete för att till veckoslutet återgå till rutiner och finare former som försörjare och "ensamstående" familjefar; jag är ju inte riktigt ensamstående utan mer som självstående då jag har ett bra samarbete med exfrun, men visst försvåras saker när man är själv med en liten.........
aja nu ska jag sluta skriva, så puss och hej!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentarer som är kränkande eller på annat sätt verkar skadande på person eller grupp tas bort av Den bittre.